Mercedes-Benz B Electric Drive: Rijrecensie!
Dankzij de combinatie van een volledig elektrische aandrijflijn en verschillende voorgeprogrammeerde instellingen kunnen elektrische auto’s iets waar thermische verbranders alleen maar van kunnen dromen. Het gevoel van rijden verandert door één druk op de knop. Bij geen enkele elektrische auto waar ik tot op heden mee gereden heb, is dit zo sensationeel als bij de Mercedes-Benz B Electric Drive – mits die uitgerust is met de optionele peddels aan het stuur.
Mercedes-Benz B Electric Drive: Veelzijdige persoonlijkheid
Voor alle duidelijkheid moet ik beginnen met de verschillen uit te leggen tussen de rijmodus zelf en de regeneratiemodus.
Rijmodus
De rijmodus kan je instellen door een knop onderaan de middenconsole. Standaard is dit “E” (economisch) maar je kan door een druk op die knop overschakelen naar “S” wat uiteraard sportief betekent. Door nog eens te drukken kom je in “E+” modus waarmee je makkelijk zeer zuinig rijdt. Het rijbereik dat op het dashboard verschijnt, verandert ogenblikkelijk als je de rijmodus verandert.
In “E” rij je absoluut zoals je dat van een moderne Benz verwacht: stil, vlot en behoorlijk zuinig. Ik verwacht dat deze rijmodus de favoriete modus zal zijn van de meeste bestuurders. In “E+” is de respons in het gaspedaal totaal anders; het doet me denken aan de gezapige atmosferische diesels uit de jaren tachtig maar dan zonder het lawaai en de zwarte rook. Schakelen is er natuurlijk niet bij wat maakt dat acceleraties heel geleidelijk zijn en dus comfortabel. Toch is deze rijmodus verrassend nuttig op een onverwachte manier. Het positieve zit er namelijk in dat E+ aanzet tot een extreem relaxte rijstijl waarbij je veel minder energie verspilt door te heftig op te trekken bijvoorbeeld. Het vermindert ook de gevolgen van pompbewegingen op het gaspedaal, iets waar men zich als bestuurder vaak niet eens bewust van is. Ikzelf vind de “S” modus nauwelijks bruikbaar in stadsverkeer of op secundaire wegen omdat het gaspedaal en de motor dan zo gevoelig reageren dat je je in een Italiaanse sportwagen met V8 motor waant. Je bent wel als eerste weg bij rotondes of verkeerslichten maar voor de eventuele passagiers is dit te veel van het goede. De voorwielaandrijving denkt er ook zo over want je voelt het linker- en rechterwiel tegen mekaar opboksen om het meeste bij te dragen aan de acceleratie. Deze S rijmodus komt het best tot zijn recht bij druk snelwegverkeer. Je komt dan dankzij het enorme koppel van de elektromotor en het ogenblikkelijk reagerend pedaal ook bij hogere snelheden perfect mee met het peloton van opgefokte vertegenwoordigers-met-turbodiesel-bedrijfswagens waarvoor elke milliseconde tijdswinst het verschil lijkt te maken tussen brood op de plank en totale armoede.
Regeneratiemodus
De regeneratiemodus kan je veranderen door de peddels achter het stuur. Deze peddels geven de bestuurder de mogelijkheid om zeer snel en makkelijk de sterkte van recuperatie bij het afremmen aan te passen. Het is geen gradueel systeem, maar dat hoeft ook niet. Belangrijk is dat de bestuurder beseft dat het remvermogen op de elektromotor begrenst is door het laadvermogen (11 kW in dit geval) enerzijds en de beschikbaar zijnde kinetische energie anderzijds. Het komt erop neer dat je in stadsverkeer bij lage snelheid minder remkracht hebt dan op secundaire wegen. Regenererend remmen op snelwegen leert je al snel dat er dan meer kinetische energie aanwezig is dan de batterij kan slikken (nou ja, de lader eigenlijk).
Remrecuperatie
Er zijn vier keuzes: D, D+, D- en DAUTO. Die automatische stand blijkt in de praktijk het minst voorspelbaar te zijn en maakt gebruik van een radar in de neus van de wagen om obstakels te detecteren. Omdat het afremmen op de elektromotor een bovenlimiet heeft, volstaat dit soms niet om tijdig voldoende af te remmen. In dat geval wordt de bestuurder door een geluidssignaal erop gewezen om toch maar even het klassieke rempedaal te bedienen. Eerlijk gezegd, ik vind die DAUTO maar niets; misschien dat het de bestuurders die er een passievere rijstijl op nahouden wél kan bekoren.
“D” is overigens een prima alternatief op DAUTO voor diegenen die de wagen willen rijden als een klassieke auto. Het afremmen is dan zeer voorspelbaar en evenwichtig. Je kan het vergelijken met een diesel, die remt doorgaans ook goed af op de motor. In “D-” is die remkracht duidelijk forser en gas lossen bij gemiddelde snelheid wordt dan meteen vertaalt in een fikse vertraging. Bestuurders die deze stand verkiezen omdat ze geloven zo de zuinigste rijstijl aan te houden, moet ik teleurstellen want ze vergeten dat er bij laden en ontladen van een batterij altijd een beetje verlies optreedt. Voorkomen is dus beter dan recupereren en daarvoor heeft Mercedes de prachtige “D+” bedacht. In deze modus regenereer je…helemaal niets. Door het gas te lossen rolt de wagen uit wat bijzonder verrassend is omwille van de traagheid waarmee je snelheid verliest. Dit heeft uiteraard te maken met de totale massa maar ook met de hoogwaardige wieltreinen. Ons vlakke landschap, de hogere zitpositie en de wetenschap dat je al peddelend toch kan overschakelen naar recuperatie blijkt een zeer leuk spelletje te zijn in het dagelijkse verkeer – zonder de achterliggers te irriteren overigens want de remlichten gaan aan bij recuperatie. Het uitrollen is een leuke manier om te autonomie te vergroten maar zelfs al heb je daar geen boodschap aan dan nog vergroot “D+” het rijplezier, zeker in E of S rijmodus. Met die combinatie ben je immers onderweg met een Amerikaanse V8 en bepaalt de rijmodus of dat met een limousine is of met een sportwagen.
Simpele veelzijdigheid
De veelzijdigheid kan overkomen als complex maar is dat absoluut niet. De voorzichtige rijmodus E+ en de alledaagse modus E bieden als extra veiligheidsfunctie een maximale acceleratie indien men het gaspedaal volledig intrapt. Op het einde van de pedaalslag is er een kleine weerstand ingebouwd. Trapt men door deze weerstand, gaat de wagen er als een raket vandoor. Het maximale vermogen staat dus steeds ter beschikking, tenzij de e-cell indicator (rechtsonder op de foto) anders aangeeft.
Zin in sport of liever comfort? Zo zuinig mogelijk rijden of maakt het niet uit? Met deze eenvoudige keuzes tussen drie karakters van het gaspedaal qua acceleratie en vier qua remrecuperatie biedt deze elektrische Mercedes een waaier van mogelijkheden die de bestuurder nooit verveelt. Het spelen met de peddels wekt een speelse rijstijl in de hand waarbij zelfs een zuinige rijstijl nooit saai wordt.